Κλασική κατηγοριοποίηση του Ευρωπαϊκού θεάτρου:
Τραγωδία
Κωμωδία
Δράμα (ό,τι δεν εμπίπτει στα προηγούμενα δύο)
Όπερα
Οπερέττα
Μιούζικαλ
Μπαλλέττο
Μαριονέττες
Θέατρο Σκιών
Παντομίμα
Επιθεώρηση
Μεσαιωνικά μυστήρια (δρώμενα βασισμένα σε χωρία της Βίβλου)
Ταξινόμηση του θεάτρο πρόζας σύμφωνα με την μορφή του λόγου:
Ποιητικός (ή έμμετρος) λόγος
Πεζός λόγος
Λόγια Κωμωδία (commedia erudita)
Κωμωδία Τεχνητών (commedia dell’ arte)
Αρχαία Κωμωδία (υποδιαιρείται σε αττική (Αριστοφάνης, Μένανδρος) και ρωμααϊκή (Πλαύτος, Τερέντιος))
Αστικό δράμα
Γκραν Γκινιόλ (έργο με νατουραλιστική αναπαράσταση βίας)
Ελισαβετιανό θέατρο (θέατρο κατά την εποχή της βασίλισσας της Αγγλίας Ελισάβετ Α’ (1558 – 1603) – εμπεριέχει τα έργα του Σαίξπηρ και του Μάρλοου)
Επικό θέατρο (θεατρικά κείμενα που ακολουθούν την παράδοση του Μπρεχτ)
Ηθικό Δράμα (έργο διδακτικού τόνου)
Θέατρο της Επινόησης (οι συντελεστές δημιουργούν την παράσταση από κοινού)
Θέατρο του Παραλόγου
Θέατρο της Σκληρότητας (κατά τις επιταγές του Αντονέν Αρτώ)
Κωμωδία Ηθών
Μαύρη Κωμωδία
Μελόδραμα (έργο με μουσική υπόκρουση και συναισθηματικά φορτισμένο πυρήνα)
Ρομαντική κωμωδία
Σάτιρα (κωμωδία βασισμένο στο ψόγο και στον αστεϊσμό (χιούμορ))
Σατυρικό δράμα (αρχαίο είδος που παρουσιάζει έναν τραγικό πυρήνα διακωμωδημένο)
Τραγικοκωμωδία
Φάρσα (κωμωδία βασισμένη σε τύπους χαρακτήρων και ιλιγγιώδεις ρυθμούς εξέλιξης της πλοκής)
Κατηγοριοποίηση βάσει της λειτουργίας της παράστασης
Θέατρο Μεγάλης Διάρκειας (όπως η θεατρική μεταφορά του έπους Mahabarata από τον Peter Brook (9 ώρες) ή η τελευταία παρουσίαση του Faust του Goehte από τον Peter Stein (16 ώρες))
Θέατρο Περιπάτου (οι θεατές μετακινούνται στο χώρο κατά την παράσταση – απόγονος των μεσαιωνικών μυστηρίων)
Θέατρο Επικεντρωμένο σε ένα Χώρο (Site specific theatre) (η παράσταση βασίζεται στην επιλογή συγκεκριμένου χώρου για την τέλεσή της – όχι αναγκαστικά ενός θεατρικού χώρου)
Θέατρο Εγκατάστασης (Installational theatre) (το δρώμενο μπορεί να εκτυλίσσεται, καθώς οι θεατές έρχονται και αποχωρούν συνεχώς)
Πτωχό θέατρο (κατά τις επιταγές του Jerzy Grotowski)
Φυσικό ή σωματικό θέατρο (βασική σημειολογική μονάδα είναι το ανθρώπινο σώμα)
Ολοκληρωμένο ή Πλήρες Θέατρο (συνδυάζον λόγο, μουσική και όρχηση κατά τις επιταγές του Richard Wagner)
Σαρουγκάκου (Sarugaku) (εμπεριέχει το No και το Κυογκέν)
Νο (Noh) (Μουσικό θέατρο)
Κυογκέν (Kyogen) (σύντομη μορφή θεάτρου πρόζας με στερεοτυπικούς
Χαρακτήρες, παρωδιακά στοιχεία και στοιχεία σάτιρας)
Καμπούκι (Kabuki) (Χοροθεατρική μορφή με στοιχεία τραγουδιού)
Μπούτο (Butoh) (Χοροθεατρική μορφή με γκροτέσκα μοτίβα)
Θέατρο Σκιών
Κινεζική Όπερα (συνδυασμός θεάτρου πρόζας και μουσικού θεάτρου)
Κουτιγιαττάμ (Kutiyattam ή Koodiyattam) (θρησκευτικό δρώμενο)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου